Wikos blogg

Kvinner for ansvarlig næringsliv

Publisert 15. nov 2012 - Skriv ut dette!

Av Torbjørn Wilhelmsen, wikos.no

NHO trekker frem kvinner når organisasjonen skal fortelle om «ansvarlig næringsliv». Menn er for det meste fraværende.

I begynnelsen av november sendte NHO ut et bilag til blant annet Dagens Næringsliv om «Ansvarlig næringsliv». Her belyses tema – både som «redaksjonell tekst og som betalte profilannonser – som samfunnsansvar, klimafond, bauksitt i dagbrudd, sertifisert kakao, bærekraftige investeringer, fairtrade og så videre. Veldig mange tema som er riktig i tiden. Det som likevel er påfallende er fraværet av menn under disse vignettene. Av 19 bilder hvor det er mennesker i annonser eller som uttaler seg, er 15 kvinner. Fire bilder er av menn og ett bilde er afrikanere som jobber med kaffe, og det er menn. Tilfeldig? Neppe. 

Nå er det ikke NHO alene som står for bilderedigeringen, og at Kristin Skogen Lund er administrerende direktør i NHO gjør hennes tilstedeværelse selvfølgelig. Men. Posten har bilde av to kvinnelige postkjørere, Norsk Hydro kjører frem Anne-Lene Midseim for å forklare Norsk Hydros oppkjøp i Brasil, Storebrand stiller med Stina Biloinger, Orkla med Ellen Behrens. To menn preger den neste siden: Utenriksminister Espen Barth Eide og NHO-veileder Sten E. Magnus. Neste kvinne ut er Børrea Schau Larsen ved Solstrand Fjordhotell. Og så videre.

Dette underbygger en mistanke om at når det er noe som kan spores i retning av myke, ansvarlige verdier i skjæringspunkt mellom næringsliv og samfunn, så tyr NHO til kvinnene. Her har kvinnene et handlingsrom hvor menn (tydeligvis?) ikke er så sterkt til stede. For er det ikke slik at mennene skaper «bunnlinje» mens kvinnene tar seg av bærekraft, miljø og samfunnsansvar? Nei, vil sikkert NHO si. Men da er da skjevfordelingen i NHOs eget magasin påfallende, eller hva?

Legg inn et svar